Alweer een maand in Oostenrijk

10 januari 2015 - Hinterglemm, Oostenrijk

Gister zaten wij alweer een maand in Oostenrijk, een goeie reden om weer een verhaaltje te typen!

De eerste week gasten hadden wij 4 losse gezinnen in ons Chalet (in totaal 15 personen), de ouders en kinderen konden allemaal leuk en gezellig met elkaar opschieten waardoor er een prettige en gemoedelijke sfeer ontstond in het Chalet. Na een paar dagen kregen wij ook een leuke band met de mensen, ook paar keer een borreltje mee gedronken na het diner. We hadden in die week ook gelijk het kerstdiner. Normaal maken wij elke avond een 3 gangen diner maar met kerst hebben wij een 6 gangen diner bereid voor de gasten! Dit was een groot succes met een grand dessert en vuurwerk, we kregen na afloop zelfs een applaus wat ons natuurlijk erg goed deed. Vrijdagavond was de laatste avond voor de gasten. Na het diner werden wij door 1 van de gasten nog even naar voren geroepen, ze bedankten ons voor een geweldige week die ze gehad hebben en voor de goede zorgen! Fijn om te horen dat de eerste week zo goed verlopen was, het was voor ons natuurlijk eerst nog maar een beetje aanzien hoe het zou lopen maar dit ging dus erg goed :) De mensen waren super tevreden over ons en vonden het erg gezellig met ons als staf. Wij hebben ook een super leuke eerste week gehad met deze mensen en wij vonden het zelfs jammer dat ze zaterdagochtend alweer terug gingen. Het was natuurlijk maar weer afwachten hoe de volgende groep zou zijn..

Die zaterdag vertrok iedereen erg vroeg wat voor ons heel fijn was omdat wij het hele chalet weer schoon moesten maken voor de nieuwe groep die smiddags alweer aan zouden komen. Deze keer hadden wij 22 personen, 1 grote familie. Begin van de middag kwam de helft van de groep aan en de rest zouden er pas de volgende dag zijn. Ook deze week hadden we een erg leuke en gezellige familie, deze mensen reizen al ruim 20 jaar met Wens Chalet dus zijn goed bekend met het concept. Omdat ze het hele Chalet hadden afgehuurd had deze groep meer een thuis gevoel. Ze hielpen ons mee met afruimen, kwamen gewoon gezellig de keuken binnen lopen, pakten alles zelf, etc. Dit was voor ons heel fijn maar in het begin wennen omdat de vorige groep dat totaal niet deed. Wat ook nogal wennen was voor ons is dat ze 12 kinderen hadden onder de 11 jaar, dit maakt het gelijk druk in het Chalet en zij zijn natuurlijk erg vroeg wakker.. Toen wij met onze halve slaaphoofden het ontbijt aan het klaarmaken waren kwamen de eerste kinderen al met veel lawaai naar beneden. Nogmaals erg druk maar ook wel weer super gezellig. Het was een leuke familie die erg close zijn met elkaar. Ook deze week hadden we iets speciaals omdat het oud en nieuw was. Oudejaarsdag waren wij vrij maar in de ochtend hebben wij nog wat oliebollen gebakken die wij op een mooie etagère hebben gelegd in de woonkamer. 'sAvonds voordat Stephanie en ik naar Hinterglemm gingen heeft Stephanie haar 3 liter fles prosecco gepakt (deze had zij in Nederland gekregen als afscheidscadeau) en deze hebben wij opgedronken met de volwassenen en natuurlijk alvast geproost op het nieuwe jaar. Wij hebben oudejaarsdag dus uitgezeten in Hinterglemm, oud en nieuw vieren hier was heel anders als ik gewend ben in Nederland. Overdags merk je er vrij weinig aan, iedereen die hier is is alleen maar druk met skiën terwijl je in Nederland overal geknal hoort van het carbid schieten. Het begon hier pas eind van de middag. Rond 18.00 uur was er een fakkeltocht. Alle ski leraren van Hinterglemm kwamen naar beneden skiën met fakkels in hun handen, dit gaf een erg mooi gezicht omdat het verder helemaal donker was. Deze fakkeltocht werd afgesloten met een prachtige mooie vuurwerkshow! In de avond hebben wij in Saalbach wat gegeten samen met 3 mensen die hier een week op vakantie waren. Het was overal nok vol in de restaurants maar gelukkig hadden wij een plekje gevonden. Rond de klok van 24.00 uur stond iedereen midden in Hinterglemm buiten af te tellen tot het nieuwe jaar.. Weer werd er allemaal vuurwerk af gestoken en er hing buiten een hele gezellige sfeer. Vervolgens gingen wij de kroeg in en daar hebben wij een leuk feestje gehad. De vrijdag tijdens het laatste diner hebben wij voor de gasten een mooie ijstaart gemaakt als afsluiting, deze zag er super lekker uit en hij smaakte ook goed! De oma van de familie heeft daarna haar bedankwoordje gedaan namens de familie en ze waren erg tevreden over ons. Ze reizen dus al ruim 20 jaar met Wens Chalet en als jou dan verteld wordt dat wij veruit de besten waren van alle staf die ze meegemaakt hebben, dan ben je toch echt wel super trots!! En dat voor onze 2de week..

Elke donderdag organiseren wij een Aprés ski borrel in de huisbar, om 4 uur hebben wij Glühwein en schnaps klaar staan met hapjes. Erg leuk en vooral omdat we de eerste week 4 losse gezinnen hadden konden ze  gezellig met elkaar wat drinken, tot nu toe waren beide keren een groot succes en het wordt erg gewaardeerd dat wij dit voor ze doen. Tijdens de borrel maken wij van elke groep die wij die week hebben een groepsfoto die wij vervolgens uitprinten en ophangen in het Chalet. Leuk om later nog eens terug te kijken naar die foto's en het fleurt het Chalet natuurlijk ook gelijk op :)

Toen de 2de groep op zaterdag vertrok hebben Stephanie en ik gelijk alle kamers schoongemaakt zodat dat klaar was.. Er kwam geen nieuwe groep aan dus wij waren heerlijk een weekje vrij! De week vloog weer voorbij.. We zijn een dagje naar Salzburg geweest, een mooie stad alleen konden wij het grote winkelcentrum niet vinden.. Gelukkig wel een groot overdekt winkelcentrum gevonden maar dat was sowieso niet alles. We konden hier ook niet te lang blijven want in de avond gingen wij mee doen met een winter BBQ en rodelen. Deze activiteit willen wij verkopen aan de gasten op woensdag (want dan is onze vrije dag), en dit moesten wij zelf natuurlijk eerst even uitproberen. Het was echt super leuk! De BBQ was buiten op een verwarmd terras, iedereen moest verschijnen in zijn ski kleding, muts, sjaal etc. Na de BBQ gingen we met de hele groep naar boven lopen waar een grote ski bully klaar stond. Deze bracht ons over de rodelbaan naar boven waar een restaurantje/bar was. Hier kon iedereen een drankje drinken en wanneer je wou kon je op eigen gelegenheid naar beneden rodelen.. Stephanie en ik gingen met zijn 2en op 1 slee samen met 2 andere meisjes die hier ook het hele seizoen zitten als reisleiders. Het gaat mega hard naar beneden en je moet met je voeten proberen te sturen wat niet echt fijn is want daardoor krijg je veel sneeuw in je gezicht.. Ook is het levensgevaarlijk want als er mensen onderweg gevallen zijn knal je er zo tegenop! Gelukkig konden we er met elkaar alleen maar om lachen want het gaf echt heel veel plezier en lol. Naast al die leuke dingen die we hebben gedaan hebben we ook veel geoefend op de skies wat erg goed ging. Naast de gewone oefenpiste zijn we ook een ochtend naar een andere oefenpiste geweest die een stuk hoger en steiler is. Toen ik eenmaal boven was moest ik wel even slikken maar het ging goed ondanks dat ik de laatste keer wel hard ben gevallen, maar dat hoort er bij. Tijdens het Aprés skiën hebben wij een leuke groep mensen leren kennen, allemaal fanatieke snowboarders! Afgelopen donderdag gingen zij met ons mee van de grote piste af.. Stephanie en ik waren best zenuwachtig maar gelukkig waren we sowieso al met z'n 2en. Wat een super gaaf uitzicht heb je als je boven bent, dit is niet te omschrijven zo mooi!!  Al die mooie witte bergen voor je en al die mensen die naar beneden glijden en dan ook nog het zonnetje erbij.. Maar goed, toen moest het gebeuren, de berg af! Het begon allemaal erg goed totdat ik best hard naar beneden ging en niet goed kon remmen, en shit daar ging ik! Ik verloor mijn stokken en 1 skie.. Gelukkig kwamen er een paar mensen naar mij toe skiën die alle spullen naar mij toe brachten en even later waren de jongens er ook al die met ons mee gingen. Wat was ik blij dat ze er waren want ik moest midden op de berg toch weer in mijn skies zien te komen maar met een beetje hulp is dat allemaal gelukt. Eenmaal halverwege te zijn koos ik ervoor om met de lift verder naar benden te gaan.. Ik was best geschrokken van de val en kreeg al last van mijn rug. Ik met de lift naar beneden en de rest op hun skies en snowboards. Vlak voordat je beneden bent zit er een Aprés ski bar (De Geitenstal) hier gaan veel mensen naar toe en drinken vanaf ongeveer 4 uur een borrel.. Omdat ik met de lift naar beneden ben gegaan liep ik even een klein stukje terug naar boven naar De Geitenstal want daar was de rest. Hier hebben we met elkaar de middag afgesloten met warme choco met rum eirn uiteraard :) De rest van de week hebben we veel opgetrokken met deze mensen, het was super gezellig met elkaar maar helaas zijn ze ook alweer richting Nederland.. Dat is wel iets wat erg jammer is, je leert elke week mensen kennen waar je mee op gaat trekken maar ze zijn hier maar een weekje dus elke keer moet je weer 'afscheid nemen'.

En nu begint het werken weer.. Vandaag komen 2 losse groepen (in totaal 13 mensen) aan in het Chalet, helaas heeft het afgelopen nacht erg hard geregend wat natuurlijk super slecht is voor de piste en de sneeuw. De voorspellingen voor aankomende week zijn sowieso niet heel goed, dus hopelijk kunnen de mensen nog wel lekker skiën! Stephanie en ik zullen deze week ook vast nog wel een keer weer proberen om een piste af te gaan als de sneeuwconditie goed is.. Ik moet toch een keer heel die berg af ;)

Zo, nu zijn jullie ook weer up to date! Later op de dag zal ik heel wat foto's plaatsen dus morgen weer even kijken op mijn blog!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Koos:
    10 januari 2015
    Zijn jullie al bij de Pfefferalm geweest ?
  2. Albertha:
    10 januari 2015
    Mooi verhaal lien. Hopen dat het zo goed blijft gaan. We komen het in februari zelf bewonderen. Dikke kus.
  3. Angelina:
    10 januari 2015
    Nee pap, wel al over gehoord van andere mensen! Dus die gaan we binnenkort opzoeken!
  4. Marjenke:
    11 januari 2015
    Leuk verhaal weer! En leuk geschreven! Klinkt idd allemaal weer helemaal top daar.. Nu weer duimen voor de sneeuw! :)
  5. Anja:
    11 januari 2015
    Hoi Lien,
    Weer een leuke aanvulling op je verhaal. Lekker zeker dat weekje vrij na twee drukke weken. Ik heb je op de app van de berg af zien suizen. Ben vol bewondering dat je al zo goed kunt skiën. Als we in februari komen wil ik het met eigen ogen zien hoor, dus je zorgt maar dat er dan een flink pak sneeuw ligt want anders wordt het lastig skiën. En Luus gaat het vast en zeker ook proberen. Nu ik kijk wel, dat vind ik al spannend genoeg. Groetjes maar weer en tot de volgende keer. Een dikke knuf.